• SP3 LESZNO - NADIJA LWÓW

• Nasza szkoła nawiązała współpracę z ukraińską szkołą NADIJA, oraz z Sanatoryjną Szkołą z Internatem w Winnikach k/Lwowa Zapraszamy do działu w którym znajdują się informacje o realizacji naszego projektu.

• Z wizytą we Lwowie 2- 6 06.2008r. SP3 Leszno -> NADIJA Lwów

• Polska – Ukraina
        Leszno – Lwów

Przyjaźń

dwóch miast, szkół ale przede wszystkim uczniów

Lwów to najpiękniejsze miasto Europy. To właśnie tam leszczyńscy uczniowie – Szkoły Podstawowej nr 3 i 5 oraz Gimnazjum Nr 5 mieli okazję podzielić się z uczniami lwowskimi – Szkoły Społecznej Nadija, tym co najpiękniejsze kulturą, tradycją, radością i uśmiechem, czyli wszystkimi tymi wartościami, które łączą a nie dzielą ludzi i narody. Słowa podziękowania należą się władzom Leszna, (szczególnie panom prezydentom: T. Malepszemu i Z. Adamczakowi ) którzy z wielką życzliwością odnieśli się do tego projektu.

Pierwsze chwile spotkania napawały niepewnością i obawą w przełamaniu bariery językowej, jednakże jak wielkie było zaskoczenie polskich uczniów, kiedy usłyszeli język ukraiński i dostrzegli ogromne podobieństwo do języka ojczystego. Wszelkie lody stopniały po pierwszym noclegu, gdyż gościnność rodzin lwowskich wzbudziła wśród młodzieży szczere zaufanie.

Każdy dzień przynosił nowe wrażenia i wspaniały entuzjazm, który malował się na twarzach polskich i ukraińskich uczniów. Lwów jest bajecznym miastem pełnym zamkniętych w kamieniu legend i mitów, miasto królów i rzemieślników, rzeźbionych lwów i kutych bram, miasto o burzliwej historii. Jego zróżnicowanie uczniowie mogli podziwiać odwiedzając świątynie innych religii, byli nie tylko w Katedrze i kościołach rzymskokatolickich, ale także licznych Cerkwiach oraz w Ormiańskiej Świątyni skupiającej elementy każdej z religii. Bardzo ciekawym przykładem architektury renesansu jest Kaplica Boimów. Ściana fasady kaplicy pokryta jest kamienną płaskorzeźbą przedstawiającą Chrystusa z apostołami.

Nie mało atrakcji przyniosło zwiedzanie broni w Arsenale Miejskim.

Ogromne jednak zdumienie w uczniach wzbudził Teatr Opery i Baletu, nie tylko ze względu na bogactwo wnętrza tego budynku, ale także mistrzowsko ukazany balet, który mieli okazję podziwiać z atłasowych balkonów.

Pogoda okazała się dobrym sojusznikiem i sprzyjała podróży do byłej rezydencji letniej króla Jana III Sobieskiego w Złoczowie. Znajdujący się tam zamek zaliczany jest do tzw. „ złotego pierścienia ziemi lwowskiej”. Na terenie jego wybudowany został piękny Pałacyk Chiński, który był symbolem mody ówczesnych czasów. Historii legend zamku mogli uczniowie dowiedzieć się dzięki wspaniałej roli tłumacza, w którą wcielił się ich przyjaciel Iwan Sokur.

Ślady wielkich Polaków są widoczne do dzisiaj we Lwowie. Zdjęcie pod pomnikiem Adama Mickiewicza czy modlitwa nad grobem Marii Konopnickiej to momenty, które zapadły w pamięci polskich uczniów. Nie zapomnieli oni także zapalić zniczy na słynnym Cmentarzu Orląt Lwowskich, których bohatersko przelana krew za ojczyznę umocniła w nich świadomość własnych korzeni.

Wszystko co piękne szybko mija, ale przyjaźń pozostaje – dowodem na to jest oczekiwanie polskich uczniów na przyjazd i odwiedziny lwowskich przyjaciół w dniach od 22 -26.09.2008r.

Ostatnie słowa brzmiały – do zobaczenia !!!

ZAPRASZAMY DO GALERII ZDJĘĆ "WYMIANA Z UKRAINĄ (czerwiec 2008)"
        (http://sp3leszno.edupage.org/photos/?photo=album&gallery=12)

• Wizyta gości z Lwowa 22-26.09.2008r NADIJA Lwów -> SP3 Leszno

•  Przyjaźń umacnia się . . .

Oczekiwany dzień rewizyty w końcu nadszedł ~ 22 września powitaliśmy naszych przyjaciół z Ukrainy.

Przyjaźń znowu zaczęła tętnić życiem, tym bardziej, że pogoda nam sprzyjała. Poniedziałkowy spacer po centrum oraz pobyt na pływalni Akwawit był relaksem po wyczerpującej podróży i okazją do porównania architektury obu miast – Leszna z Lwowem. Uczniowie mięli także okazję do zwiedzenia leszczyńskiego muzeum, którego wystawy przykuwały ich uwagę.

We wtorek nie brakowało nam atrakcji. Szlak podróży jaki zaproponowaliśmy naszym przyjaciołom obejmował zamek w Rydzynie a następnie klasztor we Wschowie, z którego udaliśmy się prosto do Górska, czyli gospodarstwa agroturystycznego „Zagroda u Rzeźbiarza”. Przejażdżka konnymi bryczkami po okolicy sprawiła Lwowiakom ogromną radość, której nie było końca wraz z zabawami i popołudniowym grillowaniem. Podczas zwiedzania wystawy w „Galerii Ptaków” panowała cudowna atmosfera, budząca podziw i szacunek dla piękna przyrody i ludzkiego rękodzieła.

W środę zostaliśmy oficjalnie zaproszeni przez pana prezydenta Zdzisława Adamczaka. Wraz z gościnnością władz Miasta Leszna pojawiły się także lokalne media. Mięliśmy okazję zwiedzić Ratusz z jego najważniejszymi salami i gabinetami. Nieocenioną osobą,  która ułatwiła nam porozumiewanie się był nasz wspaniały kolega Iwan Sokur, osobisty tłumacz, jak go lubiliśmy nazywać. Spełnił się w tej roli znakomicie i wzbudził ogromne uznanie w oczach pana prezydenta.

Kolejnym etapem dnia była wspólnie zorganizowana lekcja przez panią Ewę Gano (nauczycielkę informatyki) w nowoczesnej sali komputerowej naszej szkoły. Dzięki tej lekcji mięliśmy okazję porównać swoje umiejętności oraz dowiedzieć się jak praca z komputerem może umocnić nasze kontakty po rozstaniu. Kolejną ciekawą lekcję integracyjną przeprowadziła także pani Iwona Zajc (pedagog szkolny). Uświadomiliśmy sobie wzajemne różnice i podobieństwa, które zbliżają nas jeszcze bardziej. Symbolem takiej wspólnoty okazał się turniej na leszczyńskiej kręgielni; Oto wyniki: najlepszymi wśród dziewcząt były Natalia (Ukraina) i Daria (Polska), natomiast wśród chłopców Kostek (Ukraina) i Mateusz (Polska).

Czwartkowy dzień spędziliśmy w Poznaniu, gdzie jak wiadomo nie zabrakło o 12:00 koziołków. Następnie zwiedziliśmy katedrę wraz z podziemiami. Udaliśmy się również pod Pomnik Ofiar Czerwca 1956 tzw. "Poznańskie Krzyże". Poznań to także okazja do zrobienia fantastycznych zakupów, o czym mogli się przekonać ukraińscy koledzy i koleżanki wracający do autokaru z obfitymi zakupami. Wieczór został uwieńczony pokazem startujących balonów przy Akwawicie w Lesznie. Nasi przyjaciele byli oszołomieni ich wielkością i pięknem.

Piątek to dzień refleksji i zadumy nad przemijającym czasem, który tak szybko nam upłynął. Tydzień przygód okazał się tygodniem bogatym w nowe doświadczenia i przyjaźnie. A wszystko to za sprawą naszych cudownych dyrektorów pana Grzegorza Mruka (SP3) i pana Marka Pawełkiewicza (GIM5) oraz wychowawców pani Karoliny Błaszkowskiej (SP3) i pani Bernadety Ratajczak (GIM5). To właśnie ich opieka i organizacja sprawiły, że mogliśmy przeżyć ten tydzień bawiąc się i ucząc jednocześnie.

Reszta należy do nas i na pewno tej szansy na przyjaźń nie zmarnujemy.

Kontynuacja trwa . . .

Zapraszamy do albumu fotograficznego aby zobaczyć zdjęcia z wizyty naszych gości.
        http://sp3leszno.edupage.org/photos/?gallery=13&photo=album )

• WIZYTA GOŚCI Z LWOWA 18-24. 05.2009r

• W ramach projektu „Wszystko nas łączy – nic nas nie dzieli” uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 i Gimnazjum nr 5 w Lesznie mogli gościć, tym razem na polskiej ziemi, naszych ukraińskich przyjaciół.

Uczniowie ze szkół ukraińskich wraz z opiekunami zawitali do naszego pięknego miasta dnia 18 maja 2009 roku. Od razu zostali przewiezieni do malowniczo położonej nad jeziorem miejscowości – Osiecznej. Wspólny pobyt rozpoczęliśmy od zwiedzania zabytkowych wiatraków i zjedzenia pysznego, tradycyjnego, polskiego posiłku.  Następnie młodzież z Polski i Ukrainy mogła nawiązać bliższe relacje w trakcie różnorodnych zabaw integracyjnych, specjalnie  przygotowanych przez panią Ewę Gano i panią Elżbietę Bubak-Bober. Między innymi wszyscy uczestniczyli we wspólnym śpiewaniu piosenek ukraińsko-polskich i uczono się charakterystycznych dla naszych kultur tańców. Wieczorem pod osieckim niebem zapłonęło ognisko i rozpoczęło się gremialne pieczenie kiełbasek.

Kolejny dzień miał przybliżyć naszym gościom historię miasta Leszna. Wspólnie wyruszyliśmy więc na zwiedzanie leszczyńskich zabytków. Podziwiać mogliśmy między innymi Ratusz z końca XVII wieku, odnowiony budynek Synagogi w Dzielnicy żydowskiej oraz charakterystyczne barokowe kamieniczki malowniczo położone w różnych rejonach Starego Miasta. Nie zabrakło strawy duchowej, a więc wizyt w Kościele Św. Mikołaja oraz w Kościele Św. Krzyża z XVIII wieku. Tuż obok mogliśmy też podziwiać leszczyńskie lapidarium utworzone z nagrobków i obelisków z XVII, XVIII i XIX wieku. Przedostatnim etapem naszej wycieczki była wizyta w Szkole Podstawowej nr 3 i Gimnazjum nr 5, gdzie nasi goście przyglądali się, jak wygląda nauka ich polskich rówieśników. Ostatnim akcentem, tak bogatego w nowe doświadczenia dnia, były zabawy integracyjne na kręgielni.

Natomiast 20 maja wyjechaliśmy do miasta Głuchołazy położonego na styku Gór Opawskich, Przedgórza Paczkowskiego i Płaskowyżu Głubczyckiego. Czekało tam na nas mnóstwo atrakcji. Po zakwaterowaniu poszukiwaliśmy razem złota i wysłuchaliśmy historycznych opowieści. Tego dnia odbyły się także występy. Zaprezentowały się na nich artystki ze szkoły sanatoryjnej w Winnikach oraz w Nadii, które zostały nagrodzone gromkimi brawami. Następnie uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 3 i Gimnazjum nr 5 pokazali swoje umiejętności taneczno-wokalne. Na zakończenie dnia mogli wszyscy umocnić więzi na wieczorku zapoznawczym.

Nowy dzień przywitaliśmy  z uśmiechem na ustach, miał on bowiem przynieść nie mniej niezapomnianych przeżyć i doświadczeń. Mogliśmy poznać bliżej Głuchołazy i  okolice. Zobaczyliśmy między innymi Wieżę Bramy Górnej z 1418 roku, miejski, zabytkowy Ratusz, czy też resztki murów obronnych, aby na koniec wybrać się na górską wyprawę, gdzie z tarasu widokowego Kopy Biskupa podziwiać krajobraz. Dzień umiliły na koniec warsztaty taneczno-plastyczne oraz dyskoteka.

Następnego poranka wyjechaliśmy na oczekiwaną wycieczkę do Pragi. Zobaczyliśmy ją w całej krasie przez pryzmat Hradczanów z zamkiem oraz gotycką katedrę św. Wita. Nie przeszliśmy obojętnie obok Złotej praskiej Uliczki, a widok Starego Miasta rozłożonego na prawym brzegu Wełtawy zaparł nam dech w piersiach. Pełni wrażeń odjeżdżaliśmy z zabytkowej Pragi, w oddali mając Ratusz Staromiejski ze słynnym astronomicznym zegarem.

Przedostatni dzień wymiany spędziliśmy już na sportowo w Głuchołazach. Mogliśmy skorzystać z siłowni, sauny, czy sesji w jaskini odnowy. Uczestniczyliśmy też w sportowych rozgrywkach oraz dyskotece.

Dzień 24 maja na długo zapisze się w naszej pamięci, ponieważ był bardzo trudnym przeżyciem. Był to dzień pożegnania. Na stacji kolejowej, na którą odprowadziliśmy naszych ukraińskich przyjaciół, polały się łzy rozstania, wzruszenia. Przyjaźnie, które się zawiązały pomiędzy szkołami : polską i ukraińską, zaowocują w przyszłości.

Wierzymy w to mocno...

• Wizyta na Ukrainie 6-13.09.2009

„Wszystko nas łączy – nic nas nie dzieli”

Kolejny raz uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 oraz Gimnazjum nr 5 w Lesznie  w ramach projektu „Wszystko nas łączy – nic nas nie dzieli”, mieli okazję odwiedzić piękną Ukrainę. Nasi przyjaciele ze Szkoły Sanatoryjnej w Winnikach powitali nas 7 września 2009. Dzieci miały okazję zwiedzić szkołę i przypatrzeć się, jak podobne do siebie są szkoły: polska i ukraińska. Odnowiły się stare przyjaźnie które zawiązały się podczas poprzednich wizyt oraz pojawiły się uśmiechy na twarzach nowych uczestników. Spacer po Lwowie był relaksem po długiej podróży. Uczniowie mieli okazję podziwiać urocze, zabytkowe centrum miasta. Znaleźli w nim ślady polskiej przeszłości. Wspólnie z naszymi przyjaciółmi z Ukrainy zwiedzaliśmy najwspanialsze zabytki sakralne, mieliśmy okazję podziwiać świątynie innych religii takie jak Cerkwie czy Świątynie Ormiańskie. Nie lada atrakcją było również zwiedzanie muzeum. Odwiedziliśmy pomnik Adama Mickiewicza, pod którym zapaliliśmy znicz. Prawdziwą żywą lekcją historii był spacer po Cmentarzu Łyczakowskim i Orląt Lwowskich. Dla uczczenia zapaliliśmy znicze dla Marii Konopnickiej, Gabrieli Zapolskiej czy  Juliana Ordona których postacie w polskiej kulturze są głęboko zakorzenione. Kwiaty i znicze złożyliśmy również pod pomnikiem Żołnierzy Armii Ukraińskiej. Największe wrażenie jednak zrobił na nas Cmentarz Orląt Lwowskich. W kaplicy poświęconej polskim Orlętom przewodnik odpowiadała wspaniałą historię dotyczącą młodych bohaterów. Po złożeniu kwiatów i zapaleniu zniczy w ciszy opuściliśmy cmentarz.  Po powrocie do internatu rozmów nie było końca. Każdy kolejny dzień przynosił ze sobą nowe doświadczenia i pogłębiał przyjaźń polsko-ukraińskich dzieci. Pogoda dopisywała wspaniale. Dzień kozacki rozpoczął się wspólną modlitwą obu narodów przy figurze Matki Bożej na boisku szkolnym w Winnikach. Dzieci miały okazję spotkać się z przedstawicielami Stowarzyszenia Kozackiego. Poznały wygląd stroju kozackiego oraz zwyczajów kozackich. Strzałem z armaty rozpoczęła się rywalizacja grup polsko – ukraińskich. Konkurencji było co niemiara . Mieliśmy okazję zapoznać się między innymi z ukraińską kuchnią, poznawaliśmy literaturę obu krajów, a wspólne przedstawiania teatralne dały dużo radości. Śpiewanie pieśni polskich i ukraińskich oraz prace plastyczne przełamały barierę językową, co pozwoliło wspaniale bawić się i uczyć dzieciom z obu stron. Na zakończenie odbył się wspólny festyn na którym wystąpili uczniowie ukraińskiej szkoły, oraz zaproszone gwiazdy estrady ukraińskiej.

Po dwóch dniach przenieśliśmy się do kompleksu sportowo – rekreacyjnego „Rówieśnik” w Czerwonogradzie. Tam w otoczeniu niepowtarzalnej przyrody, ciszy i relaksu mięliśmy okazję do wspólnej nauki, poznawania nawzajem siebie i kultury rówieśników z sąsiedniego kraju. Warsztaty językowe pozwoliły bliżej poznać to co łączy oba języki. Wieczornych zabaw kozackich nie było końca. W kolejnych dniach odbywały się warsztaty taneczne. Dzieci miały okazję poznać polskie i ukraińskie tańce narodowe. Podczas warsztatów plastycznych  w plenerze uczniowie mogli  przedstawić swoje odczucia związane z Lwowem w pracach plastycznych, które potem prezentowali. Aby przybliżyć młodzieży historyczną , cywilizacyjną i kulturową wspólnotę naszych narodów wybraliśmy się na wycieczkę do Żółkwi. Tworzenie prezentacji multimedialnej na ten temat było ciekawym zajęciem, podczas którego można było podyskutować i przedstawić swoje spostrzeżenia. Kolejny dzień upłynął pod „banderą” sportu. Rozgrywki  odbywały się na basenie oraz sali sportowej. Chwilą relaksu był seans w grocie solnej, gdzie uczniowie dostali zastrzyk nowej energii.

Zielony wieczór rozpoczął się wspólną zabawą, prezentacją swoich prac oraz umiejętności zdobytych podczas całego pobytu. Niestety wszystko co dobre, kiedyś ma swój koniec. Łez rozstania było całe morze. Pożegnaliśmy naszych ukraińskich przyjaciół i wróciliśmy do Polski, ale nie mówimy im żegnaj tylko …..do zobaczenia.